Z pewnością niejeden menadżer lub właściciel mniejszego hotelu czy pensjonatu stoi w trakcie organizowania swojego biznesu przed problemem promocji i reklamy swojego przedsiębiorstwa. Powstaje wtedy ważne pytanie jak reklamować hotel, pensjonat, czy gospodarstwo agroturystyczne. Za pomocą jakich metod i w jakim stopniu zaistnieć w świadomości konsumentów nowoczesnych mediów, tak by w przyszłości mogli stać się potencjalnymi klientami. Zależnie od tego czy mamy środki, czas oraz możliwości techniczne i logistyczne możemy wykorzystać narzędzia promocyjne z szerokiego wachlarza tradycyjnych nośników informacji i mediów elektronicznych.
Świetnym pomysłem i względnie niedrogim jest założenie bloga na własnej stronie firmowej. Blogi są swoistym „gatunkiem literackim” i jego bezpośredniość możemy znakomicie wykorzystać w naszym marketingu. Umieszczając posty na takim blogu, operować będziemy językiem mniej oficjalnym, wpisy będą mogły być emocjonalne, generalnie rzecz biorąc będziemy mogli „odezwać się” do czytelnika-klienta wprost. To tam będziemy mogli umieszczać wpisy opisujące kulisy, atmosferę eventów, które miały miejsce w naszym hotelu, a także dostarczyć klientom garść wartościowych informacji np. o turystyce w regionie.
Następnym mechanizmem, jaki możemy zaprząc do tego jak reklamować hotel i szerzej, do naszej marketingowej kampanii to pozycjonowanie strony internetowej, które – rzecz bardzo upraszczając – polega na podnoszeniu widoczności naszej strony na tle innych jej podobnych w sieci, a zwłaszcza w wyszukiwarce Google. Tutaj możemy wykorzystywać wiedzę firm zajmujących się tzw. SEO. Firmy podejmujące takie działania, wiedząc jakimi kryteriami, algorytmami kierują się silniki wyszukiwarek (w tym największej – Google, z której korzysta według najświeższych danych około 97% Polaków), będą starali się (np. za pomocą tekstów copywriterskich) umieszczać na naszej stronie treści, zawierające hasła, słowa kluczowe, które najczęściej wpisują użytkownicy szukając hotelu o profilu podobnym do naszego (działania on-site), oprócz tego zajmą się optymalizacją prędkości działania strony, a także linkbuildingiem (off-site). Pozycjonowanie stron internetowych wymaga dużej wiedzy i doświadczenia, ale dzięki takiej usłudze nasza oferta będzie „bardziej przyjazna, indeksowalna w oczach wyszukiwarek”.
Jeśli już na chwilę przy największej wyszukiwarce pozostaniemy, to dobrym, lecz nieco odmiennym od pozycjonowania, narzędziem, które wspomoże nas w tym, jak reklamować hotel, jest także system reklam Google Ads. Biorąc udział w licytacji reklamy w wyszukiwarce Google, nabywamy płatną kampanie reklamową w postaci linku tekstowego. Jesteśmy wtedy pewni, że klient wpisujący w oknie wyszukiwarki frazę np. „agroturystyka (tu nazwa naszej miejscowości)” jako pierwszy, a więc o zwiększonej widoczności, zobaczy link do naszej strony. Te działania służyć będą do zaspokajania popytu – czyli dostarczenia rozwiązania w momencie, gdy klient go potrzebuje. Google ADS daje nam również możliwości generowania popytu, czyli wyświetlania reklam banerowych czy reklam video klientom, którzy pasują do naszego „targetu” ale nie poszukiwali takiej oferty hotelowej.
Być może popularność największych social mediów nie jest już tak wielka jak jeszcze kilka lat temu, bowiem na miejsce Facebooka, potem Tweetera, wchodzą kolejni gracze i kolejne produkty – Instagram czy TikTok. Częstokroć niszowe media, które do tej pory wegetowały w cieniu internetowego przestworza, teraz wybijają się i stają się bardziej znane. Tak bywa z social mediami opartymi np. na wymianie fotografii lub filmów. Wpisując np. w Pintereście lub YouTube nazwę hotelu z Andaluzji lub pensjonatu z Pojezierza Wschodniopomorskiego znajdziemy sporo zdjęć, krótkich filmików reklamowych danego obiektu. To spora szansa, że przeciętny użytkownik, który przez takie serwis słucha muzyki w drodze do pracy, gdy będzie się przygotowywał do urlopu, także przez ów swój ulubiony serwis będzie „sprawdzał” oferty hoteli czy pensjonatów agroturystycznych. Pamiętajmy o tym, iż na rynek i pracy i konsumpcji wchodzą pokolenia, które zanim podejmą działania w świecie rzeczywistym, chcą „posmakować”, obejrzeć produkt (socjolog by to nazwał oswajaniem się z produktem) w świecie cyfrowym.
Dobrym sposobem jak reklamować hotel jest także zaproszenie do współpracy influencera. Rzecz jasna powinniśmy się tu kierować kilkoma prostymi zasadami, a więc dowiedzmy się dokładnie na kogo (na jaką niszę rynkową) ów influencer wpływ wywiera, mówiąc kolokwialnie – w jakim środowisku się „obraca”. Przykładowo, jeśli takowa osoba lub osoby, prowadzą vlog o klubach nocnych z muzyka house (gdzie główna klientelę stanowią raczej dość głośni i energiczni młodzi ludzie), a my prowadzimy eko-pensjonat z półki agroturystycznej, gdzie mamy niewielka stadninę koni, ulokowani jesteśmy przy cichym, urokliwym jeziorku i jesteśmy skierowani głównie na spokojne rodziny z dziećmi, to powinniśmy poważnie zastanowić się czy dany influencer pasuje do naszej niszy i dociera do naszych potencjalnych klientów.
Druga zasada wynika wprost z powyższej i łatwo ja zauważyć, gdy przyjrzymy się bliżej kampaniom reklamowym „wielkich ryb” świata biznesu. Tak więc, duże kompanie produkcyjne (np. napojów gazowanych), konsorcja zarządzające (np. siecią hoteli) tak dobierają sobie tych swoistych „agentów wpływu”, by ich zestawienie z daną branżą w powszechnej świadomości było odebrane pozytywnie, np. podpisuje się współpracę z komentatorem sportowym, znanym z promowania zdrowego stylu życia, by pisał dobrze o naszym hotelu, uwydatniając „stronę sportową” naszego przedsięwzięcia, a więc infrastrukturę sportową, menu „rozpisane” pod osoby aktywne, fakt pobytu w ośrodku znanych sportowców, itp.
Planując naszą kampanie marketingową, a zwłaszcza „uderzeniowy” jej odcinek, czyli działania reklamowe, nie zapominajmy o tradycyjnych metodach public relations. Kiedyś te „tradycyjne” były jednymi narzędziami kontaktu z i wpływu na klienta, teraz mają już ogromną konkurencje internetową, ale nadal mają się one dobrze. Przykładowo, gdy będziemy rozważać umieszczenie reklamy w popularnym dzienniku lokalnym, nie machajmy z góry lekceważąco ręką. Dostarczenie dziennikarzom ciekawych informacji, czy relacji z eventów, zorganizowanie niestandardowej akcji marketingowej może mieć duże odzwierciedlenie w bezpłatynych publikacjach na nasz temat.
W dość trudnym i mozolnym procesie jak reklamować hotel, nie pomijajmy także innych form „tradycyjnego” PR. Pamiętajmy tutaj, że jedną z fundamentalnych dewiz dziedziny public relations jest nie tylko (a może wręcz – nie przede wszystkim) „łowienie” nowych klientów, ale podtrzymywanie w świadomości rynkowej istnienia naszej marki, swoiste utrzymywanie „relacji” (relations) z klientami i dziennikarzami, by o nas nie zapomnieli.